STANDAARD VERKOOPVOORWAARDEN
1. Voor al onze offertes en prestaties, evenals voor installaties, onderhoud of andere contractuele prestaties, in zoverre deze telkens aanvullend overeengekomen zijn, gelden uitsluitend onze navolgende voorwaarden.
2. Onze offertes zijn vrijblijvend en geldig voor een periode van 6 maanden. Na deze periode kan een herziening ingeroepen worden die schriftelijk bevestigd dient te worden door ons en de klant bij overeenkomst. Op de bij de offerte horende documenten, zoals afbeeldingen, tekeningen, maat- en gewichtsaanduidingen, kunnen in bepaalde omstandigheden, afwijkingen voorkomen, waarvoor wij niet aansprakelijk zijn.
3. Dienstprestaties (installatie, herstellingen, interventies ter plaatse…) worden, behoudens anders afgesproken, uitgevoerd aan het geldend uurtarief, en omvatten tevens de verplaatsingstijd (heen en terug) naar de klant.
4. Elke klant welke bij MICHIEL STERCKX ELEKTRO goederen aankoopt, aanvaardt de gebruikelijke marges welke worden gehanteerd en is in kennis van het feit dat de marges variëren naar type, aard, merk, etc. van het materiaal en de marges zijn inbegrepen in de prijs.
5. De door partijen overeengekomen uitvoeringstermijn van de werken of leveringstermijn is slechts een indicatie. Wij verbinden ons ertoe deze termijn zo nauw mogelijk te respecteren, doch overschrijding ervan kan nooit aanleiding geven van enige vorm van schadeloosstelling of ontbinding van de door partijen overschreven overeenkomst.
6. Onze facturen zijn betaalbaar binnen een termijn van 15 kalenderdagen, dit in zoverre geen andere schriftelijke overeenkomsten getroffen werden. Wij behouden ons het recht om voorschotfacturen te sturen voor gedeeltelijk uitgevoerde werken en leveringen. De klant zal onder geen enkel beding prestatie-uitstel (betalingsuitstel) kunnen tegenwerpen omwille van welke reden ook op het gefactureerde gedeelte van geleverde goederen en/of werken. Bij gebrek aan betaling op de vervaldag zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd zijn van 12% per jaar.
7. Een klacht betreffende de in rekening gebrachte bedragen, moet ons binnen de 8 dagen na factuurdatum per aangetekend schrijven bereiken om ontvankelijk te zijn. Deze klacht schort de betalingsverplichting van de klant geenszins op. Wanneer een klacht omtrent geleverde goederen of werken erkend wordt, onder partijen of in rechte, gaat onze verantwoordelijkheid nooit verder dan herstel of vervanging met uitsluiting van elke vergoeding voor om het even welke directe of indirecte schade.
8. Niet-tijdige betaling van tussentijdse voorschotfacturen geeft ons het recht verder installaties en/of leveringen te staken, teneinde de tegoeden niet verder te laten oplopen en dit zonder aanmaning van onzentwege. Elke niet-betaling van een voorschotfactuur op de vervaldatum brengt de opeisbaarheid mee van alle nog openstaande bedragen die deel uit maken van de overeenkomst, en dit ten bedrage van 10%, met een minimum van 100,00€.
9. Geleverde goederen blijven onze eigendom tot het ogenblik deze betaald werden, enerzijds via voorschotfactuur, anderzijds door eindfactuur. Bij het aangaan van een overeenkomst voor werkzaamheden geldt een betalingsregeling waarbij de koper verplicht is om 30% van het totaalbedrag te voldoen bij het bevestigen van de opdracht (voorschotfactuur) . Na voltooiing van de geleverde werkzaamheden is de koper verplicht het resterende bedrag van 70% van het totaalbedrag te voldoen binnen een termijn vermeld op de factuur na de voltooiing en oplevering van de werken. Door het akkoord gaan met deze betalingsvoorwaarden erkent de koper de verplichting om de betalingen volgens deze regeling tijdig en volledig te voldoen.
10. Alle projecten , technische of andere gegevens, elektronisch opgemaakte bestanden, modellen, tekeningen en grafische ontwerpen betreffende installaties of werken, blijven onze eigendom en mogen niet nagebootst of overgedragen worden aan derden. Enkel die gegevens die nodige zijn voor goedkeuring van installatie of die met de klant overeengekomen zijn, worden ten gepaste tijde overhandigd.
11. Indien de klant na ondertekening van het contract dit eenzijdig wenst te verbreken, zijn wij gerechtigd om ofwel het contract verder uit te voeren, ofwel vergoeding te vorderen voor alle door ons gemaakte kosten, met inbegrip van het geplaatste bestelling bij derden.
12. Rescert nazichten zijn 3 jaar geldig. Voor een goed werkende en veilige installatie raden we een 3jaarlijks nazicht aan.
13. Voor materiële gebreken, niet voortvloeiend uit verkeerd gebruik, geldt de volgende waarborgregeling: wat betreft de hoedanigheid van de goederen/installaties, geldt enkel de omschrijving in de offerte of op facturen als overeengekomen. Wij geven geen waarborg voor de hoedanigheid
14. Het Belgisch recht is van toepassing in al onze contractuele relaties. Ingeval van betwistingen van welke aard ook, zijn de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen afdeling Turnhout bevoegd om kennis te nemen van het geschil. Michiel Sterckx Elektro behoudt zich evenwel het recht om over te gaan tot dagvaarding voor de gerechtelijke instanties van het arrondissement waarin de klant gevestigd is.
15. Indien Btw-tarief 6%: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21 pct. van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.